Blog FITJOY

Pomůže vám smoothie při hubnutí?

Smoothie – hustý nápoj, jehož základ tvoří důkladně rozmixované čerstvého ovoce, případně i zelenina či další ingredience, si dnes můžeme dát v každém módním freshbaru nebo si ho připravit doma pomocí speciálního mixéru. Podle převážné většiny popularizátorů smoothie to vypadá, že pro své zdraví nemůžeme udělat nic lepšího než si nejlépe každý den dopřát tento životodárný koktejl vitaminů, minerálních látek a energie. Je však smoothie opravdu tak zdravé, jak se zdá, a může nám skutečně zásadním způsobem pomoci bojovat s kily navíc nebo je lepší zůstat u osvědčeného pojídání celého kusového ovoce?

Proč pít smoothie?

  • Obsahuje i vlákninu – smoothie má na rozdíl od klasických ovocných šťáv jednu zásadní výhodu, obsahuje totiž i dužninu a často i slupku plodů, neochudíme se tak o důležitou součást ovoce, kterou je vláknina.
  • Šetří čas – smoothie je skvělou variantou, pokud si nestiháme nakoupit nebo připravit čerstvé ovoce.
  • Doplní v jídelníčku ovoce a zeleninu – smoothie je určitě dobrou alternativou zejména pro ty, kteří za normálních okolností čerstvé ovoce či zeleninu konzumují jen minimálně (ať už si o jejich důvodech myslíme cokoliv).

Na co si dát pozor?

  • Velká dávka cukru naráz – ovocné smoothie představuje velkou jednorázovou dávku cukru, která způsobí rychlý vzestup hladiny krevního cukru (brzo pak máme hlad), čemuž přispívá i skutečnost, že tekuté smoothie zkonzumujeme o hodně rychleji, než jednotlivé kusy ovoce.
  • Více energie, než se zdá – v jedné porci bývá často daleko více ovoce, než byste dokázali sníst na posezení. S tím souvisí i kalorická hodnota, která bývá minimálně kolem 1 000 kJ, často se však vyšplhá až k 2 000 kJ (k významnému navýšení energie přispívá i přidání oblíbených ořechů nebo semínek).
  • Co teče, to se počítá – u nápojů lidé často podceňují jejich skutečnou energetickou hodnotu, navíc se ukazuje, že po tekuté stravě s vyšší pravděpodobností sníme více v dalším denním jídle.

Smoothie při hubnutí

  • Nezapomínejte na zeleninu a bílkoviny – plnohodnotnou svačinu vytvoříme přidáním většího podílu zeleniny (obsahuje výrazně méně cukru a méně kalorií) a bílkovin (ty vás lépe zasytí), např. v podobě jogurtu, mléka nebo skyru.
  • Méně je více – dejte si vždy jen malou porci, ideální je maximálně 200 až 250 ml.
  • Nenahrazujte jím čerstvé ovoce – smoothie ale každopádně berte spíše jako zpestření jídelníčku, jako možnou zajímavou  alternativu k čerstvému ovoci, a ne jako jeho náhradu.

Ptáte-li se tedy, zda si můžete smoothie dopřát, i když se právě snažíte o redukci váhy, odpověď zní „ano“. Vyhýbejte se však čistě ovocným nápojům, které představují doslova sladkou bombu plnou cukrů. Vhodné smoothie by mělo být tvořeno z větší části zeleninou, případně obohaceno o bílkoviny či zdravé tuky v podobě rozumného množství semínek či avokáda.

 

Nahoru