Blog FITJOY

Nejlepší potraviny pro boj se stresem

NEJLEPŠÍ POTRAVINY PRO BOJ SE STRESEM

Všichni známe nezvaného hosta jménem stres. Má nebezpečné účinky na naše fyzické zdraví i psychiku. Urychluje stárnutí, snižuje imunitu a sráží nám náladu na bod mrazu. Vyhnout se stresu je prakticky nemožné, ale existuje mnoho strategií na odvrácení jeho účinků. Strava tu hraje důležitou roli. Poradíme ti, jak zatočit se stresem. Najdeš tu nejdůležitější potraviny, kterým se vyhnout, a které začlenit do jídelníčku k posílení svého štítu proti stresu.

1. TĚMTO POTRAVINÁM SE VYHNI OBLOUKEM

Rafinované cukry, bílá mouky a nekvalitní tuky

špatný cukr, bílý cukr, bílá mouka

Víš, že kortizolu se přezdívá stresový hormon? Kortizol se pod stresem často vymyká kontrole a tlumí naše racionální uvažování při výběru jídla. Při stresu tělo produkuje velké množství tohoto hormonu, který snižuje hladinu cukru v krvi a nutí tě sáhnout po sladkosti. To už je jen krůček k rozvoji cukrovky a nekontrolovatelnému přibírání na váze. Kromě toho, kortizol snižuje elasticitu kůže a způsobuje že vypadáš ztrhaně.

Potraviny napumpované chemikáliemi s minimálním obsahem živin a vlákniny

Tyto potraviny zvyšují hladinu inzulínu a kortizolu v krvi. Přispívají tak k nepříznivým dopadům stresu na tvoje tělo i duši.

2. OCHRÁNCI PROTI STRESU

losos, avokádo, vlašské ořechy, kvalitní oleje

Sáhni raději po kvalitních bílkovinách, zdravých tucích, ovoci a zelenině!

Avokádo

Tento superfood je nabitý glutathionem, folátem, luteinem, beta-karotenem a vitamínem E. Všechny tyto živiny jsou silnými antioxidanty, které pomáhají bojovat proti oxidačním účinkům stresu. Navíc je avokádo skvělé na toastu nebo v salátu. Inspiraci, jak s ním naložit v kuchyni, najdeš na FITJOY.cz 😊.

Bobule a citrusové plody

Borůvky nebo brusinky obsahují antokyaniny, rostlinná barviva chránící před škodlivými volnými radikály. Silné antioxidační účinky nejsou jediný přínos těchto plodů. Bobule i citrusy jsou bohatým zdrojem vitaminu C, který aktivně brání produkci kortizolu. Tahle kombinace je přímo zabiják stresu.

Hovězí tuk, losos, jogurt, vlašské ořechy

Podivný mix potravin, viď? Několik věcí mají společné: zinek a omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Bylo prokázáno, že nízká hladina zinku je přímo spojena s depresí. Zajištění stabilní dodávky tohoto minerálu je tedy klíčové. Zinek je také považován za silný antivirový prostředek posilující imunitu. Omega 3 tuky zlepšují náladu, kognitivní funkce a mají protizánětlivé účinky.

A to nejdůležitější nakonec: starej se o sebe! Neodbývej se nezdravým jídlem. Kvalitní jídelníček je základ zdravého životního stylu. Dopřej si vydatný spánek a dostatek pohybu, i když nemáš čas nebo energii na tvrdý trénink. Nastup na tramvaj o zastávku dál nebo vyjdi schody v práci. Pohybem se vyplavují endorfiny, hormony štěstí, které zlepšují náladu a brání depresi. Udělej si cvičení příjemnější a během tréninku si pusť svojí oblíbenou hudbu. Dopřej s bublinkovou lázeň.  Zajdi si na manikúru. Najdi si čas na své koníčky – i když by to mělo být jen 30 minut. Stresu neutečeš, ale můžeš ho snadno zvládnout pokud nezanedbáš péči o sebe. Rádi ti s tím pomůžeme!

Tvůj tým FITJOY.cz

Nahoru