Blog FITJOY

VIDEO: Bolí tě záda? Nauč se správné držení těla.

Určitě se sama ve svém životě snažíš obklopit kvalitními věcmi a stejnou zásadu máme i my. Kvalitu zastáváme a neustupujeme stranou ani, když je to za cenu nižšího počtu opakování, pomalejšího provedení, či delšího odpočinku.

V tomto seriálu článků tě postupně seznámíme se základními cviky, které tvoří úplné jádro veškerého cvičení v našich trénincích, ale i kdekoliv jinde. Veškeré lidské pohyby a polohy vycházejí z několika základních, od nichž se odlišují pouze určitou modifikací, či přidaným prvkem. U těchto základních kamenů tvého tréninku se tě budeme snažit navést tou správnou cestou. I když pomocnou ruku, tu reálnou, ti během tréninku poskytnout skrze displej nemůžeme, uděláme maximum pro to, aby kvalita tvého provedení vždy splňovala naše očekávání, která jdou ruku v ruce s podporou zdraví. 

Kvalita = efektivita

Pořekadlo, že někdy méně je více, zde platí dvojnásob. Není vždy nejdůležitější počet, nejdelší čas nebo nejvyšší rychlost. Tou největší prioritou je správné provedení, protože to jde ruku v ruce se zdravím.

Nechceme rychlé výsledky za cenu bolavých zad či jiného strukturálního problému. Chceme rychlé výsledky, které jenom utuží správné držení těla a celkově zvýší kvalitu tvého života.

Nejslabší článek řetězu

Důležité je uvědomit si jednu věc. Vše souvisí se vším a každý detail ovlivní celek.

I když cvičíme zrovna cvik zaměřený na dolní končetiny, není jedno, jak jsou postavené ruce a naopak. Proto se nediv, že v každém videu tě u cvičení čeká i spousta instrukcí na věci, které je třeba dodržet, nebo ty, kterým se vyhnout.


Správná technika cviků

Protože tě zase nechceme během cvičení obtěžovat encyklopedickým výkladem, který by ti narušil motivaci, přesně zde najdeš podrobný rozbor cviků, které po přečtení budou snazší a budou ti dávat i větší smysl.

Jsme tu od toho, abychom ti ukázali tu nejlepší cestu, a zároveň ti vždy nabídneme pomocnou ruku. Důležité ale je, abys i o svém cvičení přemýšlela, vnímala pocity svého těla a uměla na ně pohotově během tréninku reagovat.

V prvním díle se budeme věnovat kliku, ale než se seznámíme s jeho detaily, sjednotíme se v úplných základech, které nejsou závislé na tom, co zrovna cvičíš, nebo děláš. Jedná se obecně o správné držení těla.

Správné držení těla

Možná se budeš divit, ale pokud tě naučíme správnému držení těla, uvidíš skvělé výsledky. Biometrické údaje, jako jsou váha, obvody, procento tuku atd. jsou sice pro nás důležité a spolu je budeme posouvat k lepším číslům, ale správné nastavení jednotlivých částí tvého těla s tebou provede obrovské změny.

Tím, že aktivujeme břišní stěnu a nastavíme správně pánev, bude vypadat i větší bříško mnohem více ploché než předtím. Tím, že budou ramena stažena od uší dolů, otevřená a roztažená do stran, budeš vypadat sebevědoměji a esteticky to vylepší vzhled tvého trupu.

Toto a mnohem více položí základní stavební kámen pro jakýkoliv cvik a navíc – už jenom tímto cvičíš a udržuješ všechny svalové skupiny v rovnováze a formuješ svoji postavu.

Zní to snadně?

Ano, i bez kliků, dřepů, výskoků a dalších cviků můžeš vykročit vstříc vysněné postavě, ale hlavně za skvělým pocitem toho, že tě nic na těle nebolí. Navíc tyto zmíněné cviky už nebudou žádnou překážkou a posouvat se budeš mílovými kroky.

Základní body správného držení těla

bolest zad, kyfóza, lordóza, správné držení těla, technika cviků

Nevíš si rady s tím, jak nastavit správně své tělo? Zde je krátký návod, jak na to:

Vždy začínej od země, protože jenom to, že srovnáš nohy do správné pozice, většinou srovná i vše ostatní do téměř ideální polohy. Každý trénink začni stabilizováním do správného držení a soustřeď se na to – je to minuta tvého času a zlepší to vnímání vlastního těla po celou dobu tréninku. Stejně tak celý tvůj trénink by měl být opět zakončen celkovou stabilizací těla a uvědoměním si všech těchto důležitých bodů. 

Důležité body správného držení těla:

  • Chodidla jsou na šíři kyčlí, vodorovně postavená, ukazováčky směřují vpřed.
  • Kolena v mírné flexi – nikdy nedojde k propnutí (uzamčení) kloubu.
  • Kyčelní kloub je narovnaný – vytahujeme se nahoru, „nesedíme v tom“.
  • Pánev v neutrální pozici – nepodsazujeme ani nevysazujeme!
  • Záda přirozeně zakřivená, nesnažíme se vyrovnat lordózy a kyfózy, zmírňujeme je pouze v hyperlordotickém/kyfotickém držení.
  • Hrudník se snažíme držet ve výdechovém postavení – s výdechem zatahujeme spodní žebra, ne břicho, tím jednoduše aktivujeme tělesné jádro.
  • Ramena a lopatky roztahujeme do stran a dolů, snažíme se uvolnit horní část trapézů.
  • Hlavu naopak vytahujeme z těla ven, v ose páteře, bradu lehce zasouváme.

💡 Vyzkoušej si: Postav se přirozeně a uvědom si chyby, které děláš. Potom se postav znovu a začni se rovnat od chodidel, která rovnoměrně zatížíš, postavíš na správnou šíři, správným směrem, a teď si zkontroluj, zda se náhodou i ostatní neduhy, které pro tebe předtím byly charakteristické, alespoň mírně napravily.

 

Určitě to několikrát zopakuj a uvidíš první výsledky. Příště už se vrhneme na již zmiňovaný cvik.

Nahoru