Blog FITJOY

Chceš zůstat FIT? Medituj.

Chceš zůstat fit? Medituj...

Meditování může být užitečným pomocníkem pro zpomalení v dnešním uspěchaném světě.  Dokonce i deset minut denně ti pomůže spát lépe a cítit se méně ve stresu. Krátká meditace může být opravdu užitečná pro okamžité úplné zrelaxování. I když jsi to nikdy nezkusila, už první meditace ti přinese uklidňující pocit a dobrou náladu.

Meditování ti pomůže uklidnit mysl ve dnech, kdy jsi zavalená bezpočtem úkolů a potřebuješ malou chvilku pro sebe. Prozradíme ti pár tipů, které ti pomohou ponořit se do své mysli kdykoli to budeš potřebovat. Je to jednoduché!

1. Vyber si místo

meditační místo, meditace, dvičení

Ve svém meditačním koutku by si se měla cítit dobře. Je obtížné se uvolnit, když tě neustále přerušuje hluk od sousedů nebo dětí. Pro začátek si tedy vyber místo, kde je méně pravděpodobné, že budeš rušena.

2. Obklop se přírodou

Když přijde na dekorace, drž se pravidla méně je více. Během meditace se spojuješ se svým okolím, takže nepořádek připomínající ti rozdělanou práci ti může bránit se úplně uvolnit. Nejlépe se medituje v přírodě. Zkus použít rostliny nebo dekorační kameny pro navození dojmu, že jsi venku. Obklop se mušlemi nebo pískem, pokud jsi ve svém živlu na plážích. Použij luční kvítí, jestli v tobě dřímá jemná víla. Fantazii se meze nekladou! Uklidňující krystaly a svíčky ti také dobře poslouží. Navíc ti mihotavé světlo svíček může pomoci se uvolnit.

3. Zabal se do vůně

Zabal se do meditační vůně

Udělej si svůj meditační prostor příjemný pro všechny smysly! Čerstvé květiny tě obklopí jemnou přirozenou vůní, zatímco svíčky nebo esenciální oleje ti dovolí měnit vůni podle nálady. Pamatuj, že při meditaci se zostřuje tvé vnímání. Nepřežeň to tedy s vůněmi, ať se ti nemotá hlava.

4. Uveleb se

V jaké poloze medituješ je skutečně tvá osobní volba. Neexistují žádná pravidla, jak si sednout, lehnout, jestli křížit nohy nebo ne. Jestli se rozhodneš sedět se skříženýma nohama na podlaze nebo se usadíš v měkkém křesle, je na tobě.  Pokud je ti sezení na podlaze nepříjemné, jógamatka nebo tlustá deka bude vstřícnější k tvým zádům (a hlavně zadku). Na trhu existují i pomůcky jako meditační polštář, které ti pomohou se cítit pohodlněji. Je to úplně na tobě.

5. Odstřihni se od technologií ❌

Cílem meditace je žít tímto okamžikem a spojit se svým okolím. A to je opravdu těžké, když odpovídáš na textové zprávy, kontroluješ e-maily nebo se necháš rozptylovat televizí. Tvůj meditační koutek by neměl obsahovat žádná elektrická zařízení, vyjma hudebního přehrávače s uklidňující hudbou. Tvůj meditačního prostor by měl být tvým odrazem. Měl by ti poskytnout útočiště, v němž se můžeš vydat na cestu za poznáním sebe sama nebo si jen na chvilku oddechnout.

6. Jak začít?

Meditační technika s opakováním své mantry

  1. Vyber si svou mantru. Mantra je slovo nebo fráze, kterou si během meditace mlčky budeš opakovat. Účelem mantry je dát prostor své mysli jiného zaměření než toho s tvými osobními myšlenkami dnešního stresujícího života. Můžeš použít libovolnou frázi, která se ti líbí. Někteří lidé rádi používají slova jako „Mír“ nebo „Láska“ nebo „Já jsem…“ a někteří si vymýšlí frázi v jiném než ve svém rodném jazyce, to kvůli tomu aby se jim nespouštěli další myšlenky napojené na tuto frázi.
  2. Najdi si pohodlné místo k sezení, kde není podmínkou sedět se skříženýma nohama na podlaze. Pokud je ti to pohodlnější na židli nebo na pohovce či podlaze se zády proti zdi, tak to není žádný problém. Cílem je sedět co nejpohodlněji. Ležení na zádech se obvykle nedoporučuje, protože většina lidí má v této pozici tendence k mikrospánkům, což potom postrádá ten nejsilnější meditační efekt. Nejdůležitějším pravidlem je, že meditace může být praktikována kdekoli, pokud se cítíš příjemně a spokojeně.
  3. Pomalu zavři oči a začni se zhluboka nadechovat. Vyzkoušej si několik „očistných dechů“ pomalým vdechováním nosem a vydechováním ústy. Po několika očistných deších pokračuj v dýchání normálním uklidněným tempem přes nos s jemně uzavřenými rty.
  4. Začni opakovat svou mantru tak, aniž by ses dotýkala jazyka nebo rtů. Opakování mantry je po celou dobu měkké, jemné a uvolněné. Mantra nemusí korelovat s dechem, ačkoli někteří lidé tomu dávají přednost. Jak tvá meditace pokračuje, nechej si dech spadnout do vlastního rytmu s maximálním odproštěním od jakékoliv námahy.
  5. Nesnaž se zastavit své myšlenky nebo vyprázdnit svou mysl. Při pokračování tohoto procesu začneš nevyhnutelně zjišťovat, že se od mantry pomalu začínáš odklánět. Nesnaž se zastavit své myšlenky a kdykoli si uvědomíš, že se tvá pozornost odklonila od tvé mantry k osobním myšlenkám nebo jakémukoli jinému rozptýlení, jednoduše se vrať k tichému opakování mantry.
  6. Zastav opakování mantry. Po přibližně 20 až 30 (v začátcích po 10, 15, 20 atd.) minutách můžeš přestat opakovat mantru a pokračovat v sezení se zavřenýma očima. Teď nastává doba několikaminutové relaxace se zavřenýma očima.

💡TIP: Použíj časovač s velmi jemným a nízkým hlasitým zvukem. Aplikaci s časovačem meditace můžeš stáhnout na svém chytrém telefonu (použij ve vyhledávání anglický výraz „timer“).

Pokud zjistíš, že 20 až 30 minut je pro tebe příliš dlouhá doba, začni s krátšími intervaly a postupně je dle subjektivního pocitu navyšuj. Je však dokázáno, že i několika minutová každodenní meditace je velmi prospěšná a i těchto několik minut denně dokáže srovnat stresové hodnoty do normálu.

Největší výhody plynoucí z meditace jsou samozřejmě při každodenní praxi. Ideální je provádět meditaci jako první věc hned ráno po probuzení a potom znovu ke konci celého dne (nejlépe před večeří na prázdnější žaludek).


Vyzkoušej tento playlist hudby na každodenní meditaci:

Vyzkoušej vedenou audio-meditaci (v anglickém jazyce) se světovým guru Deepakem Choprou:

 

Nahoru