Blog FITJOY

7 tipů jak si užít Vánoce a přitom zůstat fit

JAK TRÁVIT VÁNOCE A NEZBLÁZNIT SE PŘITOM?

Také už trpíš nočními můrami z toho, že v lednu, tak jako každý rok, nezapneš své oblíbené džíny? Že na svých novoročních fotkách budeš mít možná i dvě brady a radši se jim budeš obloukem vyhýbat? Viníkem toho, že nám ručička na váze ukazuje s novým rokem o poznání vyšší číslo není přeci klima a nižší teploty. Problém “zimního přírůstku hmotnosti” je přikládán úplně něčemu jinému. Důvodem bývá zcela odlišný denní režim, než na který jsme v průběhu roku běžně navyklé.

A není divu! Prosinec přeci přináší vánoční svátky. A Vánoce jsou svátky klidu a pohody. Ale také častého přejídání se tím, co bychom za normálních okolností, při běžném režimu, vůbec nejedli. Nebo alespoň ne v takové míře.

Koncem roku to prostě máme tak nastavené. Možná z tradice, možná z toho, že z nás spadne ten celoroční stres a možná jen proto, že si řekneme: “Vždyť Vánoce jsou přece jen jednou za rok, tak co bych se hlídala”. Vídáme se s těmi, co máme rády. S těmi, co jsou nám na blízku často, ale i s těmi, se kterými se přes rok skoro vůbec nepotkáme. V těch tajemných a vzácných chvílích nás ale spojuje jedno – jídlo, alkohol a možná i ztráta veškeré motivace jíst zdravě a hýbat se.

Jenomže pak do nového roku vkročíme s hlavou plnou výčitek, stojíme proti zrcadlu a nadáváme sobě i všem svatým nad námi, jak tohle jen mohli dopustit.

Zkusíme to letos o Vánocích alespoň trochu podchytit, co říkáš? Mrkni na následující tipy, které by mohly pomoci.


1. Plánuj!

Štěstí přeje připraveným! Proto se pokus vytvořit akční plán. Hoď ho na papír anebo ho měj jednoduše jen v hlavě. Navíc když víš, že to s tou tvojí motivací o Vánocích bývá složitější…

Každý rok jsi touto dobou přibrala alespoň 3 kila a měla výčitky až běda. Nebyla jsi ani jednou cvičit, proběhnout se. Jedla jsi doslova tuny cukroví a vypila ne litry, ale hektolitry vánočního punče. Ale nééé, teď možná skutečně přeháním. Zkrátka a jasně – nic o svátcích neděláš tak, jak jsi běžně zvyklá a je ti pak ze sebe na nic. Ještě ke všemu, když se snažíš držet v kondici a nějaké to kilo shodit. A tohle plácání pátého přes deváté tě vlastně ani trochu nebaví.

Cílem “vánoční kondičky” nemusí být hubnout anebo se doslova “škrtit” na všem, co máš tradičně ráda. Bohatě stačí, když si váhu a kondici udržíš. S malými hříchy se počítá :). A rozhodně nebudou mít žádný negativní dopad na tvé snažení.

Co kdyby jsi letos přibrala jen půl kila a ne obvyklá tři? Vždyť i to je úspěch…

2. Dopřej si, ale s rozumem!

vánoce, jídlo, cukorví, přejídání, zdarvý jídelníček na Vánoce, jak jíst na Vánoce, co dodržovat na Vánoce

Regály v obchodech jsou přeplněné vánočními i novoročními dobrotami snad od začátku listopadu. Nebo dokonce od října? Přijde mi, že každým rokem se to stupňuje. Vnímáš tu “marketingovou masáž” na nás spotřebitele? A tak vesele kupujeme, shromažďujeme a často i jíme všechno to, co nás vlivem vánoční atmosféry tak láká. Chováme se, jako kdybychom takové jídlo nikdy neviděli. Přitom jsou průmyslově zpracované potraviny k dostání celoročně. Jenže nejsou zabalené do lesklých obalů s vánoční tématikou. Navíc mají přijít ty Vánoce! Čekáme návštěvy a musíme pro ně mít přeci něco na stůl, abychom je jak se patří pohostily. Pak se ale přistihneme, že nám schraňované dobroty zázračně mizí. Dokupujeme další a další spouštěče, které nás provokují k jídlu. A tak se z pár vánočních dní, kdy si rádi dopřejeme něco jiného a hříšného, stávají spíše měsíce.

Stejně tak je to s pečením a uzobáváním tradičního cukroví. To také začínáme péct mnohem dříve, než jsou samotné svátky.

Pamatuj, že štědrovečerní večeře, kachna se zelím a knedlíkem na Boží hod a pár kousků cukroví rozhodně nemohou za ta obvyklá tři kila navrch. To spíše ta průprava na tyto sváteční dny, ovlivněna řadou nejrůznějších spouštěčů a nedostatkem pohybu. Tak se jimi letos nenech moc ovlivnit, jasný?

3. Nauč se říkat ne

“Vždyť já jsem letos dělala šest nových druhů cukroví – to přeci musíš ochutnat!” Něco podobného slýchávám pravidelně od mé dlouholeté kamarádky, která je od malička jak proutek a váhu nikdy řešit nemusela. A já zase neodolala! Ráno jsem si k pohádce dala už sladkého více, než je zdrávo. Navíc vím, že si jako obvykle načneme náš oblíbený, červený merlot. Zase se mi ty plány s předsevzetím nějak hroutí. Nepřipomíná ti to něco?

Mnohé z nás mají pocit, že odmítnout jídlo je trestuhodné. Že bychom mohly urazit tchýni, maminku, babičku, partnera, ségru nebo třeba kamarádku. Ale když si nenecháš na talíř naložit další řízek, dolít víno anebo neochutnáš cukroví nejsi přece nijak nezdvořilá! Jen máš sama sebe pod kontrolou. Reguluj si svůj energetický příjem i za cenu toho, že bys měla něčí nabídku k jídlu odmítnout. To není hřích! Všichni, co tě mají rádi, tě v tvé snaze jistě podpoří.  

4. Případné hříchy hoď za hlavu a nenech se rozhodit!

Chybovat je lidské! A to platí ve všech oblastech, i v těch našich “jídelníčkových a pohybových”. Pokud jsi snědla nebo vypila něco, co jsi v daný den neměla v plánu nebo vynechala trénink, nevadí. Věř, že takových dní ještě bude více :). Nenech se rozhodit a pokračuj ve svém režimu dále, jakoby se vůbec nic nestalo. Anebo se dané situaci přizpůsob – dopřej si lehčí večeři, trénink přehoď na další den, dej si 15 minut běhu navíc, uvolni se a dopřej si relaxační strečink celého těla apod. Nejsi přece “supermanka!”

5. Opatrně s alkoholem!

To se mi to říká, že? Když alkohol ke svátkům a společnosti patří. Vím, alkohol nás často tak nějak všechny spojuje. Kromě toho nám chutná, dokáže zpříjemnit dlouhé večery a pomáhá řešit otázky mezi nebem a zemí (bez něj bychom je těžko vyřešily). Vánoční trhy bez svařáku a punče jakoby ani nebyly.

Těžko se tomu věří, ale alkohol má také své neduhy – velmi vysokou energetickou hodnotu a tzv. “prázdné” kalorie. Prostě nic, co by se nám v přílišném měřítku hodilo do našeho akčního plánu.

A proto opatrně s ním! Hlavně s těmi tradičními, horkými vánočními drinky a vaječnými likéry. Jako bonus si je ještě rády doslazujeme “rychlými cukry”. A víme, co to s námi všemi pak dělá :).

6. Odpočiň si

Kdy jindy, než teď o svátcích! Spánek a kvalitní odpočinek je jednou z nejpříjemnějších součástí zdravého životního stylu. Nepřemýšlej nad dietou ani nad starostmi, které se v průběhu roku v hlavě nastřádaly. “Vypni” mozek, uvař čaj, zachumlej se do deky s knížkou a užij si volné dny. A pamatuj – “Den, který Ti může změnit život, začíná každé ráno.” 

7. V lednu vykroč do nového roku s FITJOY.cz🍏

Veselé Vánoce od FITJOY.cz

 

Nahoru